Pradinukai projekte ,,Sėk, augink, tyrinėk“

Simno gimnazijos pradinių klasių mokiniai, vadovaujami mokytojų, dalyvavo projekte ,,Sėk, augink, tyrinėk“, kuris vyko kovo-birželio mėnesiais.

Projekto tikslas – motyvuoti mokinius domėtis gyvuoju gamtos pasauliu, ugdyti meilę gamtai, per asmeninę vaiko patirtį formuoti suvokimą apie sėklos „kelią“ iki augalo ar vaisiaus, ugdyti gebėjimą rūpintis augalais. Gamta – tai trečiasis pedagogas, skatinantis stebėti, žavėtis, žaisti, kurti, tyrinėti, eksperimentuoti, o vaikai – iš prigimties tyrinėtojai.

1a klasės mokiniai mokėsi auginti svogūnus: ne tik išsiaiškino, iš kur dygsta laiškai, iš kur lenda šaknys, bet ir prižiūrėjo, stebėjo, laistė, matavo svogūnų laiškų ilgį, jį vaizdavo diagramose. Išrinko ir ilgiausio svogūno augintojus: Beną Packevičių, Ugnę Jurgelytę ir Melviną Vievesį. Mokiniai per dailės ir darbelių pamokas tapė savo užaugintus svogūnus ir surengė klasėje piešinių parodėlę. Užaugintus svogūnų laiškus parsinešė namo ir panaudojo gamindami salotas.

1b klasės mokiniai, atsinešę įvairių augalų sėklų: salotų, ridikėlių, špinatų, pupų, svogūnų – jas apžiūrėjo, bandė atpažinti ir įvardinti, kas iš jų gali išdygti, grupavo pagal spalvą, formą, dydį, aptarė, ko reikia sėkloms, kad jos išdygtų ir užaugtų. Vaikai pripildė žemių sodinimo vazonus, į juos bėrė sėklas ir užbėrė žemėmis. Pasėję aptarė, kad dabar sėkloms reikia drėgmės, šviesos ir šilumos, todėl vazonus paliejo ir pastatė ant palangės. Kasdien kantriai stebėjo, aptarė, kada daigeliai išdygo, kaip augo. Mokiniai ilgiausiai laukė išdygstant žemuogių. Kiekvieną dieną vaikai mokėsi prižiūrėti daigelius – juos laistė, matavo, kiek paaugo kiekvienas daigelis, lygino jų aukštį, mokėsi tinkamai vartoti matematinius terminus: centimetras, milimetras, liniuotė, taip pat skaičiavo kiek reikia lego kaladėlių, kad išmatuotų aukštį. Išmoko įvardinti augalų dalis. Labiausiai mokiniams patiko, kai galėjome ragauti salotų, ridikų, svogūnų laiškų. Atlikę visas veiklas, vaikai jau žino, kad auginti ir prižiūrėti augalus ne tik smagu, bet kad tai ir atsakingas darbas, reikalaujantis kruopštumo, rūpestingumo.

2a klasės mokiniai ilgiau negu dvi savaites klasėje ant palangės augino atsineštus svogūnus. Ugdytiniams labiausiai patiko stebėti augalo šaknų sistemos pakitimus, o vėliau jie galėjo tyrinėti bei matuoti išlendančius žaliuosius augalo „daigelius“. Aptarę įvairias svogūno panaudojimo galimybes, mokiniai nutarė, kad skaniausias „pritaikymo“ būdas – pasigaminti šaltibarščių. VšĮ „Bruneros“ darbuotojos mokiniams davė reikalingų produktų ir paaiškino bei padėjo atlikti įvairius paruošiamuosius darbus. O po gamybos „proceso“: „Niam, niam…“ – čepsėjo burnytės ir dantukai.

3a klasės mokiniai sodino, prižiūrėjo ir stebėjo augalus. Vaikai pastebėjimo rezultatus fiksavo ir analizavo, kokių sąlygų reikia norint užauginti sveikus augalus. Jie tyrinėjo augalų sėklas ir džiaugėsi pirmaisiais daigais. Paauginę augalus, vaikai juos persodino į gimnazijos gėlių darželį.

4a klasės mokiniai, prieš įkurdami Žaliąją palangę, susipažino su svarbiausiomis augalų dygimo ir auginimo sąlygomis. Ketvirtokai augino svogūnus, sėjo agurkus, ridikus, žirnius, pomidorus, jurginus – visiems buvo įdomu stebėti, kaip iš jų pasėtų sėklų dygsta daigeliai. Mokiniai kūrė ir receptus, ką galėtų pagaminti iš išaugintų daržovių.

Gamtą vaikai pažįsta visais pojūčiais: stebėdami, tyrinėdami, ragaudami. Augalų auginimas, priežiūra lavino vaikų smalsumą, pastabumą, mąstymą, suvokimą apie daugelį gyvosios gamtos reiškinių, padėjo užmegzti ryšį su juos supančiu pasauliu. Šiuo projektu buvo siekiama ugdyti vaikų ekologinio sąmoningumo pradmenis, sudaryti palankias sąlygas įgyti naujų žinių apie augalus, jų reikšmę gamtai ir žmogui.

Pradinių klasių mokytoja